Charitní dům sv. Václava
Popis realizace poskytování sociálních služeb
Název poskytovatele: Charita Uherský Brod
Druh služby: pečovatelská služba
Identifikátor: 1806627
Forma: služby terénní
Název zařízení a místo poskytování: Pečovatelská služba Horní Němčí Horní Němčí 158, 687 64 Horní Němčí
Územní působnost: správní obvod ORP Uh. Brod – obec Horní Němčí a Slavkov
Kontaktní osoba: Markéta Hurtová
Poslání
Posláním terénní Pečovatelské služby Horní Němčí je individuálně zajistit podporu, pomoc a péči osobám, které mají sníženou soběstačnost z důvodu věku, chronického onemocnění nebo zdravotního postižení, a rodinám s dětmi, jejichž situace vyžaduje pomoc jiné fyzické osoby. Službou chceme působit na osoby aktivně, podporovat jejich samostatnost, motivovat je v činnostech, které nevedou k dlouhodobému setrvávání nebo prohlubování nepříznivé sociální situace. Službu poskytujeme v zájmu osob a v náležité kvalitě.
Cíl služby
Cílem služby je zajištění podpory, pomoci a péče lidem, kteří potřebují pomoc jiné fyzické osoby při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu a jejich domácnost a nemohou si péči zajistit jinak.
Cílová skupina
Osoby, které mají sníženou soběstačnost z důvodu věku, chronického onemocnění, zdravotního postižení a rodiny s dětmi, jejichž situace vyžaduje pomoc jiné fyzické osoby. Služba je poskytována osobám žijícím v obci Horní Němčí a Slavkov bez omezení věku.
Zásady poskytování sociální služby
1. Důstojnost lidské osoby
· jednáme s klientem v úctě člověka k člověku a v respektu k jeho lidské existenci
· chráníme základní lidská práva a svobody klientů
· máme empatický a rovný přístup – v duchu rovnocenného partnerství
2. Individuální přístup
· vnímáme jedinečnosti každého klienta s jeho bio-psycho-sociálními a duchovními vlastnostmi · službu máme nastavenou dle individuálních potřeb klienta a pružně reagujeme na jejich případné změny
· podporujeme klienta v aktivním přístupu k rozhodování o způsobu, rozsahu či průběhu poskytované služby
3. Podpora soběstačnosti
· podporujeme a motivujeme klienta v jeho schopnostech tak, aby dokázal uspokojovat své základní životní potřeby a zapojoval se do přirozeného života společnosti.
· motivujeme klienta k aktivní účasti při řešení vlastní nepříznivé sociální situace
4. Kvalita
· pomáháme při zachování či zlepšení kvality života klienta · kontrolujeme a hodnotíme kvalitu poskytovaných služeb · podporujeme profesionální rozvoj pracovníků · naplňujeme zákonem stanovené Standardy kvality sociální služby
Jednání se zájemcem o službu, vstup klienta do služby
Podnět k zavedení pečovatelské služby může dát zájemce nebo jiná oprávněná osoba osobně, telefonicky nebo písemně. Se zájemcem jedná sociální pracovnice nebo vedoucí. Informace o službě jsou zájemci předány srozumitelnou formou s ohledem na jeho situaci a možnosti vnímat a chápat tak, aby zájemce mohl zhodnotit, zda bude služba naplňovat jeho potřeby, a mohl se rozhodnout, zda ji využije či nikoli. Zájemci předáváme Žádost o poskytnutí služby, kontakty, vzorovou smlouvu, Vnitřní pravidla, Ceník. V případě zájmu o poskytování služby zájemce vyplní a doručí Žádost o poskytnutí služby. O zařazení Žádosti do Evidence zájemců a žadatelů bude žadatel vyrozuměn do 30ti dnů ode dne doručení žádosti. V případě, že žadatel spadá do cílové skupiny a jsou splněny zákonné podmínky proběhne s žadatelem tzv. sociální šetření, kde sociální pracovník nebo vedoucí služby podrobně zmapují sociální situaci žadatele, stanoví si cíle spolupráce, plán a rozsah průběhu služby. To je zaznamenáno v Individuálním plánu, který je zpracován před podpisem Smlouvy. Pokud dojde mezi poskytovatelem a žadatelem o službu k dohodě, přistupuje se k uzavření Smlouvy o poskytnutí služby. Nesplňuje-li žadatel podmínky pro poskytování pečovatelské služby, je odmítnut. Jeho Žádost je zařazena do Evidence odmítnutých zájemců a žadatelů, přičemž obdrží písemné, nebo telefonické vyrozumění s odůvodněním zamítnutí jeho Žádosti. V rámci základního sociálního poradenství odmítnutému žadateli doporučujeme jiné řešení, dáváme kontakty na jiná vhodná zařízení apod. Poskytujeme potřebné informace přispívající k řešení jeho nepříznivé sociální situace.
Popis služby
Naplnění základních činností ze zákona
1. Pomoc při zvládání běžných úkonů péče o vlastní osobu
· pomoc a podpora při podávání jídla a pití · pomoc při oblékání a svlékání včetně spec. pomůcek
· pomoc při prostorové orientaci, samotném pohybu ve vnitřním prostoru
· pomoc při přesunu na lůžko nebo invalid. vozík
2. Pomoc při osobní hygieně nebo poskytnutí podmínek pro osobní hygienu
· pomoc při úkonech osobní hygieny
· pomoc při základní péči o vlasy a nehty
· pomoc při použití WC
3. Poskytnutí stravy nebo pomoc při zajištění stravy
· zajištění stravy odpovídající věku, zásadám racionální výživy a potřebám dietního stravování
· dovoz nebo donáška jídla
· pomoc při přípravě jídla a pití
· příprava a podání jídla a pití
4. Pomoc při zajištění chodu domácnosti
· běžný úklid a údržba domácnosti
· pomoc při zajištění velkého úklidu domácnosti
· donáška vody
· topení v kamnech včetně donášky a přípravy topiva, údržba topného zařízení
· běžné nákupy a pochůzky
· velký nákup, např. týdenní, nákup ošacení nebo vybavení domácnosti
· praní a žehlení osobního nebo ložního prádla, popřípadě jeho drobné opravy
5. Zprostředkování kontaktu se společenským prostředím
· doprovázení dospělých do školy, školského zařízení, zaměstnání, k lékaři, na orgány veřejné moci a instituce poskytující veřejné služby a doprovázení zpět
· doprovázení dětí do školy, školského zařízení, k lékaři a doprovázení zpět
Pravidla poskytování služby
Poskytování pečovatelské služby se řídí:
· Zákonem č. 108/2006 Sb., o sociálních službách v platném znění
· Prováděcí vyhláškou zákona o sociálních službách č. 505/2006 Sb., v platném znění
· Standardy kvality sociálních služeb
· Vnitřními směrnicemi organizace
· Vnitřními pravidly služby
Metody práce
· Rozhovor
· Pozorování
· Individuální plánování
· Základní sociální poradenství
· Výkon přímé péče
Pravidla pro vyřizování stížností
Poskytovatel má vypracována pravidla pro přijímání a vyřizování stížností, připomínek a námětů, která jsou závazná pro všechny jeho pracovníky. Pokyny pro klienty k podávání stížností jsou nedílnou součástí Vnitřních pravidel Pečovatelské služby Horní Němčí.
Pravidla pro ukončení služby
Klient může Smlouvu vypovědět kdykoliv s okamžitou platností, bez udání důvodu. Poskytovatel může Smlouvu vypovědět s výpovědní lhůtou 1 měsíc, která počíná běžet prvním dnem následujícím po doručení písemné výpovědi Klientovi, a to pouze z těchto důvodů:
a) Klient porušuje své povinnosti vyplývající ze Smlouvy a Pravidel. Za porušení povinností vyplývajících ze Smlouvy se považuje zejména nezaplacení úhrady za poskytnutí sociální služby,
b) Klient vzhledem ke změně svých možností, schopností a přání potřebuje jiný druh služby,
c) zánik služby z důvodů finančních nebo provozních. Výpovědní lhůta může být Poskytovatelem v odůvodněných případech, uvedených v Pravidlech, zkrácena až na jeden pracovní den od doručení výpovědi Klientovi. Smlouva může být ukončena v případě, že Klient nevyužívá činnosti služby po dobu delší než 3 měsíce. Smlouva může být ukončena vzájemnou písemnou dohodou obou smluvních stran.
Úhrady za služby
Úhrady pečovatelské služby se řídí dle platného Ceníku, který je v souladu s úhradovou vyhláškou zákona o sociálních službách č. 505/2006 Sb. a rozsahem poskytovaných služeb. Platný ceník je zveřejněn na www.uhbrod.charita.cz
Další doplňující informace
Provozní doba: Pondělí – Neděle od 6:00 do 22:00 hod.
Maximální okamžitá kapacita služby: 2 klienti v jeden okamžik
Specifikace okamžité kapacity služby:
Pondělí – Pátek:
od 6:00 do 14:00 hod. – okamžitá kapacita 2 klienti
od 14:00 do 22:00 hod. – okamžitá kapacita 1 klient
Sobota – Neděle, svátky:
od 6:00 do 22:00 hod. – okamžitá kapacita 1 klient